Een 301-redirect is een permanente omleiding van een URL naar een andere (nieuwe of bestaande) URL. Je geeft aan de zoekmachines aan dat een bepaalde pagina van jouw website definitief verzet is naar een nieuwe locatie.
Bezoekers die de oude URL aanklikken of rechtstreeks ingeven komen dus automatisch op de door jou ingestelde pagina i.p.v. een 404 pagina (Page not found) te krijgen.
Wanneer gebruik je een 301?
Als je een pagina op je website wil verwijderen (bv een artikel met informatie die niet langer relevant is) of verplaatsen naar een nieuwe URL (bv door een nieuwe structuur) wil je natuurlijk niet dat de bezoeker een 404-pagina te zien krijgt wanneer hij op de oude URL klikt.
Bovendien kan je doorheen de tijd met een waardevolle pagina (maar bv met verouderde content) heel wat link equity hebben opgebouwd. Als je geen 301 redirect gebruikt, verlies je deze linkwaarde van de inkomende links.
Wil je slechts tijdelijk je bezoekers omleiden, dan kan je een 302 of 307-redirect gebruiken. Wil je geen andere pagina aan de bezoeker laten zien, dan kan dat door een 410-redirect te gebruiken waarmee je aangeeft dat de betreffende pagina verwijderd is.
Wat als je een 301 redirect terug verwijdert?
Door het verwijderen van een 301 wil je de originele pagina terug actief maken. Belangrijk is dat je aan Google dus laat weten dat deze terug mag geïndexeerd worden. Indien je dit niet zelf actief doet kan het erg lang duren voor Google dit zelf door heeft en de URL terug opneemt in zijn resultaten. Je hebt immers voordien de pagina omgeleid naar een andere en dus op non-actief gezet.
Om een bepaalde URL opnieuw te laten indexeren, kan je de ‘URL-inspectietool’van Google Search Console gebruiken.
Goed of slecht voor de SEO-waarde?
Is een 301-redirect nu slecht voor de SEO-waarde van die pagina? Neen, zoals we al zeiden zorgt dit juist voor het behoud van linkwaarde. Er is wel een belangrijke voorwaarde: je moet naar een relevante, kwalitatieve pagina redirecten of uiteraard naar dezelfde pagina met alleen een andere URL.
Een zeer populaire pagina met erg veel bezoekers omleiden naar jouw verkooppagina om deze een boost te geven kan dus niet. Dit wordt door Google gelijkgesteld aan een softe 404-pagina. Omdat de pagina naar waar geredirect wordt een totaal andere content heeft, verlies je alle link equity en relevantie.
Hoe stel je deze redirects in?
Redirects instellen kan je via de FTP-bestanden van je website doen. Als je zelf niet thuis bent in de code van jouw website, zal je hier dus een developer voor nodig hebben.
Indien je met een WordPress site werkt is het gemakkelijker. Via de redirects manager in de Yoast SEO-plugin (premium versie) kan je eenvoudig al je redirects instellen. Het werkt zelfs proactief. Als je een pagina of blog verwijdert, detecteert de plug-in dit en vraagt je automatisch om een nieuwe URL op te geven voor je 301 of om te kiezen voor een 410-bericht. Het instellen van de links is niet zo moeilijk, het overzicht behouden van de links wel.