logo

Black Hat SEO

Black Hat SEO

Black Hat SEO is het hanteren van bepaalde niet-toegelaten technieken om het algoritme van zoekmachines zoals Google om de tuin te proberen leiden. Vaak gebeurt dit via technische trucjes die zoekmachines moeten laten denken dat een website erg kwalitatief is terwijl dit eigenlijk helemaal het geval niet is.

Het uiteindelijke doel hiervan is net als bij White Hat SEO om hogere rankings in de zoekresultaten te bekomen en zo dus meer bezoekers naar een website te leiden, maar dan op een manier die Google niet toelaat.

 

WAAROM IS BLACK HAT SEO SLECHT VOOR JOUW WEBSITE?

Google en andere zoekmachines hebben algemene richtlijnen bepaald waaraan websites moeten voldoen om geïndexeerd te worden. Dit geheel van richtlijnen kunnen we eigenlijk omschrijven als White Hat SEO. Deze zijn opgesteld om de gebruikers van zoekmachines een veilige, relevante en kwalitatieve gebruikservaring te garanderen.

Hoe beter een website of webshop geoptimaliseerd is voor die regels, hoe groter de kans om hoog te scoren in de zoekresultaten.

Bij het gebruiken van Black Hat SEO worden deze richtlijnen opzettelijk geschonden door het gebruik van technieken die Google niet toelaat om zo op zeer korte termijn en met minder moeite hogere rankings te bekomen. Dit kan soms even lukken, maar op de lange termijn wordt dit steeds afgestraft.

Het algoritme van zoekmachines zoals Google bepaalt welke websites voor bepaalde zoekopdrachten in de zoekresultaten verschijnen. Dit algoritme wordt steeds geüpdatet, net met de bedoeling om het web kwaliteitsvoller te maken en de niet-toegelaten acties beter te kunnen opsporen en afstraffen.

Wanneer Google vaststelt dat je Black Hat SEO gebruikt, grijpt het algoritme in of krijgt jouw site een manuele penalty van een Google-medewerker. Beide acties zorgen ervoor dat de pagina’s van jouw website ofwel stevig zakken in de zoekresultaten of zelfs volledig verdwijnen uit de index.

 

10 BLACK HAT SEO TECHNIEKEN

Het is interessant om te weten wat nu juist de Black Hat SEO technieken zijn waar Google je voor kan afstraffen. Voor je het weet, pas je misschien een Black Hat SEO techniek toe of wordt één van deze technieken aan jou aangeboden als wonderoplossing.

We sommen de belangrijkste op die je dus absoluut moet vermijden:

 

1/ Cloaking

Cloaking betekent dat je twee versies van een bepaalde webpagina maakt: de ene versie toon je aan de zoekmachines, de andere versie aan de bezoekers die op de link in de zoekresultaten klikken.

Meestal is de versie van de webpagina die de zoekmachine te zien krijgt volledig geoptimaliseerd voor een bepaalde term, terwijl de versie voor de bezoeker een heel ander beeld geeft. De bedoeling van cloaking is dus om met de ene versie te scoren voor een bepaalde zoekterm en zo bezoekers naar een pagina te leiden die dan de andere content toont.

Misschien heb je dit zelf al meegemaakt: je zocht naar muziek of ad-blockers en kwam terecht op een pagina over casino’s.

Zorg er dus steeds voor dat zowel je bezoekers als de zoekmachines dezelfde pagina te zien krijgen.

 

2/ Verborgen omleidingen

Een verborgen omleiding betekent dat je een bezoeker naar een andere webpagina leidt dan degene waar hij op dacht terecht te komen bij het klikken op een link in de zoekresultaten.

Het verschil met cloaking is dat de bezoeker effectief op een andere webpagina (en dus url) terechtkomt dan degene waar hij op geklikt heeft. De uiteindelijke bestemmingspagina is vaak een commerciële verkooppagina.

 

3/ Backlinks kopen

Relevante verwijzingen of backlinks van kwaliteitsvolle websites zorgen ervoor dat jouw website ook aan autoriteit wint en kunnen zo dus de rankings van jouw website positief beïnvloeden. Alleen moeten deze backlinks op een natuurlijke en spontane wijze ontstaan.

Linkuitwisselingsprogamma´s werken volgens een ander principe: op een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk backlinks proberen verzamelen. Bedrijven die backlinks verkopen beweren dat jouw website zo op magische wijze betere rankings in de zoekresultaten kan verkrijgen. Natuurlijk heeft Google weet van deze Black Hat SEO-techniek en eens ze traceren dat jouw website gebruik maakt van gekochte links, krijg je meteen een Google-penalty. Lees hier wat Google over linkuitwisselingsprogramma’s te vertellen heeft.

Het kopen van links rendeert dus nooit op lange termijn. Geloof dus nooit zogenaamde SEO-specialisten die je in een mum van tijd honderden kwalitatieve backlinks beloven. Dit is gewoonweg niet mogelijk. Het verzamelen van kwalitatieve backlinks vergt de nodige tijd, kennis en dus budget.

In deze video beschrijft Neil Patel enkele goede strategieën om backlinks te verkrijgen zonder ze te kopen.

 

4/ Doorway pagina’s

Dit zijn webpagina’s die verschillende keywords met een hoog zoekvolume oplijsten. Vaak zijn deze doorway pagina’s of portaalsites zelfs niet logisch opgebouwd en hebben ze als enige functie om bezoekers door te laten klikken naar andere websites.

Onderstaand een voorbeeld van een dergelijke portaalsite. Je kan duidelijk zien dat deze pagina verschillende links bevat die niets met de zoekopdracht te maken hebben.

doorway page of portaalsite met enkel backlinks naar andere websites

 

5/ PBN of Private Blog Netwerk

Een Private Blog Netwerk bestaat uit blogsites die volledig of deels in eigen beheer zijn. Het opzet hiervan is om backlinks te creëren naar jouw belangrijkste website waarop je dan effectief diensten of producten verkoopt.

De blogsites waar men de links plaatst worden meestal weinig geüpdatet en hebben dus als voornaamste doel om links te genereren. Voor de rest bieden ze eigenlijk weinig of geen waarde aan een bezoeker.

Deze techniek werd en wordt nog steeds wijdverspreid gebruikt en levert soms zeer snel resultaten op. Toch heeft Google sterk ingezet op het opsporen van deze PBN’s. Eens ze je als het ware betrappen, kan je steevast rekenen op een zware drop in de rankings of zelfs de volledige de-indexering van jouw belangrijkste site.

 

6/ Linkboerderijen

Misschien wel de meest verspreide techniek op het gebied van Black Hat SEO. Een linkboerderij of link farm is een uitgebreid netwerk van verschillende websites die onderling naar elkaar doorlinken. De bedoeling hiervan is om in te spelen op het algoritme van Google en bepaalde websites die in dit netwerk opgenomen zijn hoger te laten scoren in de zoekresultaten.

De links zijn meestal van lage kwaliteit en hebben enkel als doel om één of meerdere websites in het netwerk beter te laten ranken.

 

7/ Verborgen tekst en links

Het verbergen van tekst en links was misschien wel de meest gemakkelijke en meest gebruikte techniek.

Enkele voorbeelden hiervan zijn witte tekst op een witte achtergrond of tekst achter afbeeldingen plaatsen. Ook het gebruik van lettertype 0 komt voor om links of tekst niet zichtbaar te laten zijn.

Zo kan een website zoekwoorden en links in bepaalde pagina’s verwerken zonder kwaliteitsvolle content aan te bieden waarin deze automatisch wel zouden voorkomen.

De zoekmachines zijn de dag van vandaag echter zo gesofisticeerd dat ze zonder problemen verborgen teksten en links snel kunnen opsporen.

 

8/ Identieke content

Dit is niet altijd een Black Hat techniek. Bepaalde stukken tekst uit een blog of ander artikel van een website overnemen gebeurt veel en is geen enkel probleem als je correct de bron vermeldt of ernaar doorlinkt. Idem voor content die zowel op jouw eigen website als op social media staat. Neil Patel geeft in onderstaande video enkele tips over hoe je moet omgaan met dubbele content:

 

Wanneer is het kopiëren van content dan wel black hat? Als je de bron niet vermeldt of niet doorlinkt naar de website van waar de content komt. Je neemt immers zonder zelf enige moeite te moeten doen zomaar content over waar iemand anders de nodige tijd en moeite ingestoken heeft.

Het probleem hierbij is niet zozeer dat je een penalty zou krijgen, maar wel dat jouw content helemaal niet rankt. Puur tijdverlies dus !

Ga dus steeds voor unieke en kwaliteitsvolle content.

 

9/ Keyword Stuffing

Keyword stuffing betekent dat je jouw webpagina’s volpropt met belangrijke zoekwoorden om de positie ervan in de zoekresultaten te manipuleren. Dit kan zowel door de keywords in de tekst op te nemen als in de code.

Je teksten gaan op die manier heel onnatuurlijk overkomen. Bovendien heeft Google al sinds 2011 met de Panda-update actie ondernomen tegen keyword stuffing.

 

10/ Spammy links in forums of blogs

Waarschijnlijk heb je zelf al regelmatig op bepaalde forums of blogs gemerkt dat bepaalde personen spammy links zetten naar webpagina’s die helemaal niets met het onderwerp te maken hebben. De enige bedoeling is om bezoekers naar deze url’s te leiden, hoewel ze niets met de content op het blog of forum te maken hebben.

In deze video legt John Mueller uit waarom het belangrijk is dat user generated content ook aan de richtlijnen van Google voldoet:

Google maakt dus geen onderscheid tussen content die je zelf op jouw website plaatst en user generated content. Monitor dit dus steeds en onderneem actie wanneer nodig. Je kan bv slechte content verwijderen of aangeven dat je bepaalde pagina’s niet wil laten verschijnen in de index van Google.

 

WAAROM WORDT BLACK HAT SEO NOG STEEDS GEBRUIKT?

Simpel: om op korte termijn met een relatief beperkt budget een website te laten stijgen in de index van Google.

Kan dit werken? Ja, in sommige gevallen wel, even toch…

Loont het op lange termijn? Nooit.

Uiteindelijk zal het algoritme van Google of zelfs een medewerker jouw website afstraffen als je de Google-guidelines probeert te omzeilen. Eens jouw website een penalty heeft gekregen, is het quasi onmogelijk om terug te stijgen in de rankings van de zoekresultaten.

Ons advies: just don’t do it !!!

 

WAT MOET JE DAN WEL DOEN?

Optimaliseer jouw site zodat de bezoeker krijgt waar hij naar op zoek is: kwaliteitsvolle content die een zo volledig mogelijk antwoord biedt op zijn zoekopdracht. Alles wat je aan jouw website wijzigt of toevoegt, moet erop gericht zijn om de gebruikservaring te verbeteren.

Black Hat SEO focust dus enkel op het goed scoren in de zoekresultaten zonder rekening te houden met de gebruikservaring van de bezoekers. Nochtans zijn zij het allerbelangrijkste. Wat heb je nu aan een website die tijdelijk goed scoort in de zoekresultaten maar ontevreden bezoekers heeft? Bovendien is het gewoon wachten tot wanneer Google ontdekt dat je het algoritme probeert te manipuleren.

Je doelpubliek moet dus altijd prioriteit nummer 1 zijn, niet de zoekmachines.

Terug naar overzicht