logo

Conversie-optimalisatie: 5 hands on tips

Conversie-optimalisatie om aantal leads te verhogen

Wat is conversie-optimalisatie?

Conversie-optimalisatie is simpel gezegd het optimaliseren van jouw website of webshop om de bezoekers uit te nodigen tot actie.

Door slim gebruik te maken van advertenties, SEO en andere marketingtools heb je inmiddels een flinke stroom aan dagelijkse bezoekers op jouw website. Dat is natuurlijk goed nieuws, maar nu moeten die bezoekers dus nog geconverteerd worden.

Een conversie kan verschillende dingen betekenen, afhankelijk van het conversiedoel. 

Conversiedoelen zijn bijvoorbeeld:

De conversion ratio is dan ook het percentage websitebezoekers dat de conversiedoelen behaalt.

Voorbeeld: 

Stel, jouw website heeft 3000 paginabezoekers per maand.

Daarvan behalen 100 bezoekers een conversiedoel (b.v. een aankoop).

De conversieratio is in dit voorbeeld:

100/3000*100 = 3.33%

Waarom is conversie-optimalisatie zo belangrijk?

Zonder conversie-optimalisatie haal je niet het meeste uit de bezoekers op je website. Bezoekers verlaten dan jouw website zonder tot een conversiedoel over te gaan. Dat is zonde, want zij hebben je gevonden op bijvoorbeeld Google en dus klaarblijkelijk interesse in jouw product of dienst. Een goede conversie-optimalisatie strategie is dus noodzakelijk!

Hoe pak je dit nu best aan? In deze blog lichten we graag wat stappen toe. We bespreken vier belangrijke onderdelen:

Tip 1: de customer journey analyse

De eerste tip die we in dit artikel benoemen is meteen één van de belangrijkste: analyseer de customer journey van jouw websitebezoekers. Het belang hiervan blijkt duidelijk uit het optimization report van RedEye en Econsultancy. In dit rapport is te lezen dat een goede customer journey analyse cruciaal is voor het optimaliseren van jouw conversiestrategie.

De customer journey (of: klantreis) bestaat uit het traject en alle contactmomenten of touchpoints tussen een (potentiële) klant en een bedrijf. Door alle contactmomenten met jouw bedrijf en de klant onder de loep te nemen en te optimaliseren, zorg je ervoor dat de conversieratio verbetert.

Hoe ziet een klantreis eruit en hoe optimaliseer je deze?

Google heeft een simpel maar treffend model ontwikkeld om de klantreis te beschrijven. Zij onderscheiden vier fases in de klantreis:

Een goede customer journey optimalisatie beslaat dus al deze punten. Breng de contactmomenten met jouw klanten eens in beeld en deel ze in één van deze categorieën in. Wat gaat er goed, en waar laat jouw bedrijf nog kansen liggen? Het bepalen en in een tweede fase het verbeteren van deze touchpoints is de basis van conversie-optimalisatie.

Dit klinkt misschien evident, maar het is niet altijd even makkelijk om de juiste insights te krijgen. Zeker voor grotere bedrijven waar een uitgebreide marketingmix wordt gebruikt, kan het een hele uitdaging zijn om de customer journey op een correcte manier in kaart te brengen.

Tip 2: de user experience 

Bij het ontwerpen van een website houdt een goede marketeer of webdesigner altijd rekening met de user experience (UX). Dit is namelijk cruciaal voor een goede conversieratio. De user experience gaat over het gemak en comfort waarmee een gebruiker door een website navigeert. De doelstellingen moeten dus altijd een goede user flow en gebruikservaring zijn.

Enkele zaken waarmee je zeker rekening moet houden:

Hou het simpel!

Less is more geldt ook bij webdesign. Te veel prikkels leiden alleen maar af. Zorg dat het voor een bezoeker meteen duidelijk is welke informatie waar staat. Ook duidelijke Call-To-Action buttons dragen bij aan meer conversies.

Werkt alles zoals het hoort?

Niets zo vervelend als een formulier dat je niet kan verzenden, een button die niet werkt of een pagina die niet goed wordt weergegeven op je smartphone. Controleer geregeld of alles nog naar behoren werkt, zeker wanneer bepaalde plugins zijn geüpdatet of wanneer er wijzigingen zijn aangebracht in de code van je website.

Zorg voor een logische websitestructuur

Een bezoeker zou nooit verdwaald mogen raken op jouw website en moet meteen de juiste pagina’s kunnen vinden. Houd als vuistregel aan dat geen enkele pagina meer dan drie klikken zou mogen kosten om te bereiken. Zorg voor een goede interne linkstructuur, wat meteen ook goed is voor SEO. Een belangrijk onderdeel van conversie-optimalisatie waarmee je rekening moet houden bij het indelen van jouw website.

Doorheen de tijd worden steeds extra pagina’s toegevoegd aan een website. Check dus op geregelde tijdstippen de websitestructuur en interne links.

Optimaliseer de laadtijd van jouw website

Niets is vervelender dan een trage website. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat veertig procent van de mensen een website verlaat als de pagina niet binnen drie seconden laadt.

In 2021 heeft Google de Core Web Vitals zelfs als SEO ranking factor geïntroduceerd. Deze drie specifieke factoren geven een indicatie van de paginasnelheid en de algemene pagina-ervaring.

Omdat dit nogal technisch kan zijn, bespreken we optimalisaties van de page experience (en dus ook laadsnelheid) in detail in deze blog.

Een beveiligde verbinding is een must

Door je website of webshop van een beveiligde verbinding te voorzien door middel van een SSL certificaat beveilig je niet alleen de gegevens van je gebruiker (bv bij het verzenden van een formulier), maar behoud je ook het vertrouwen van je bezoeker. Een SSL-certificaat zorgt voor het versleutelen (encrypteren) van de gegevens die tussen de server van je website en de browser van de bezoeker worden verzonden.

Tegenwoordig hebben de meeste websites een beveiligde verbinding, maar wanneer dit niet het geval is wordt dit duidelijk aangegeven in de browser van de gebruiker. De url van de website begint dan met http in plaats van https en er verschijnt een melding dat deze website mogelijk niet veilig is. Wanneer potentiële bezoekers dit zien, is de kans dus groot dat ze de website verlaten.

Testen, testen en nog eens testen

Laat verschillende mensen die je website nog niet kennen eens door de site gaan. Vraag aan een ‘leek’ om een bepaald stukje informatie op jouw website te vinden. Laat hem of haar hardop denken en neem de feedback serieus. Wat voor jezelf, je developers of je marketingteam vanzelfsprekend is, is dit misschien niet voor een random bezoeker. Voor een goede conversie-optimalisatie kan je altijd nieuwe inzichten gebruiken.

Tip 3: Hotjar heatmaps als leidraad voor conversie-optimalisatie

De analyse van specifieke webpagina’s is een onderdeel van de user experience, maar verdient een aparte tip in deze blog.

Hotjar is een analyseprogramma waarmee je het navigatiegedrag van de bezoekers van je website in kaart brengt. Hotjar staat vooral bekend om de heatmaps die ze aanbieden, maar ook funnel tracking, user polls en enquêtes zijn mogelijk binnen dit programma. We leggen je deze termen graag even uit.

De heatmaps zijn met voorsprong de meest gebruikte en interessante tools van de Hotjar software. Een heatmap brengt in kaart hoe een bezoeker zich over jouw webpagina’s beweegt. Welke informatie leest een bezoeker bewust en welke tekstblokken negeren ze juist? Hoe ver scrollt de gemiddelde bezoeker op een bepaalde pagina? Op welke buttons, links of afbeeldingen wordt er geklikt?

Onderstaand een voorbeeld van een scroll-analyse en een klikanalyse:

Hotjar heatmap met een weergave van scrollgedrag            Hotjar heatmap met een weergave van klikgedrag

De Hotjar heatmaps zijn een goede tool om jouw user experience te analyseren. Op basis van het scroll- en klikgedrag van de bezoekers kan je bepalen welke pagina’s het meeste nood hebben aan conversie-optimalisatie. Hotjar is als plugin te verkrijgen op de meeste e-commerce platforms zoals WordPress, Shopify, Magento en Woocommerce.

Tip 4:  A/B-testing met Google Optimize

Conversie-optimalisatie is een constant proces van testen en aanpassen. Want wat werkt beter: een call to action-knop onderaan de pagina of juist bovenaan? Een korte introductietekst of een lange? Je vindt de antwoorden op dit soort vragen heel gemakkelijk met de A/B-testen van Google Optimize. 

De naam ‘A/B-test’ is natuurlijk niet uit de lucht komen vallen. Met Google Optimize creëer je als het ware twee varianten van een webpagina: variant A en variant B. Deze varianten worden afwisselend aan websitebezoekers getoond zodat Google Optimize in kaart kan brengen met welke variant je meer conversiedoelen behaalt.

Let op: probeer niet teveel tegelijk te testen. De sample size moet groot genoeg zijn om een betrouwbare conclusie te trekken. Je wilt jouw bezoekers niet teveel ‘verdelen’ over verschillende varianten. 

Met websites zoals Optimizely berekent u heel gemakkelijk met hoeveel websitebezoekers je moet testen om betrouwbaar aan te tonen dat één variant beter presteert dan de ander.

Tip 5: Conversie-optimalisatie door specialisten?

Je kunt de conversie-optimalisatie natuurlijk helemaal zelf doen, maar dit kost vaak veel tijd en energie en meestal is de technische kennis niet voorhanden. Daarnaast garandeert het niet de beste resultaten als je geen expert bent. Verzilver het potentieel van je website en je bezoekers en doe beroep op specialisten met kennis van zaken.

Neem geheel vrijblijvend contact met 360 Marketing op. Wij staan je graag te woord over de mogelijkheden op maat van jouw website en project.

Terug naar overzicht