Link bait is het online zetten van interessante en goede content met de bedoeling om backlinks van andere websites naar deze content te verkrijgen. Het is dus een manier om aan linkbuilding te doen.
Enkele voorbeelden van link bait:
waardevolle informatie, zoals tips die een voordeel kunnen opleveren
waardevolle tools
humoristische content
nieuws/actualiteit
gratis widgets die op websites geplaatst kunnen worden
Het doel van link bait is dus het verkrijgen van backlinks. Het onderwerp van je link bait zal dus enigszins moeten aansluiten bij de interesses van online bloggers of belangrijke websites uit je sector. Probeer een balans en samenhang te vinden tussen het beschrijven van je eigen product of dienst en interessante info die daarmee gepaard gaat.
Link bait is in veel gevallen gewoon echt interessante content die in eerste instantie niet gecreëerd werd om links te vergaren, maar wel om goede en volledige info over een bepaald onderwerp te geven. Deze content wordt dan eigenlijk link bait omdat het mensen aanspreekt die interesse in het onderwerp hebben en daarom jouw artikel delen.
Zo plaats je succesvolle link bait
Het verzamelen van waardevolle backlinks draagt bij aan betere rankings in Google. Daarom wat tips die leiden tot een succesvolle link bait:
1/ een onderwerp dat aanspreekt
Neem als onderwerp iets dat jouw doelgroep aanspreekt of bezighoudt. Je kan daarbij inspelen op de actualiteit maar ook vertrekken vanuit een problematiek die veel lezers ondervinden.
2/ een sterke titel
Een sterke titel is heel belangrijk om op te vallen in de massa. 70% van de lezers bepaalt namelijk aan de hand van de titel of iets al dan niet interessant is. Wanneer je opvalt, zullen meer mensen je artikel lezen en zal het sneller verspreid worden over het internet.
3/ Benadruk de voordelen voor de lezer
Waarom zou een lezer jouw content moeten delen? Content die grappig, nuttig, informatief of controversieel is, zal bijvoorbeeld al meer de moeite zijn om te delen dan inhoud die dat niet is.
4/ Maak het delen eenvoudig
Wanneer de lezer op het punt staat om jouw content te delen, moet je er voor zorgen dat hij dat ook daadwerkelijk kan doen. Van zodra het verspreiden van de content nog maar een beetje moeite kost zal de lezer al snel afhaken en blijft jouw artikel gewoon op zijn oorspronkelijke plaats. Gebruik dus toegankelijke en werkende social media knoppen.
5/ Wees creatief
Zoals al eerder aangehaald wil je opvallen. Wees dus creatief en leef je helemaal uit om eruit te springen met jouw content. Zoek het ook niet te ver. De eenvoudigste ideeën blijken soms het succesvolst.
6/ Een duwtje in de rug
Een echt goede link bait zal vanzelf aan het rollen gaan, maar heeft soms ook gewoon een duwtje in de rug nodig. Breng subtiel je link bait onder de aandacht via social media, forums en andere websites.
Onmiddellijk en direct verkeer: link bait zorgt voor traffic naar je website met als gevolg meer inkomsten, nieuwe abonnees, nieuwe lezers, secundair verkeer,…
Een boost voor de zoekmachines: het aantal links dat naar je webpagina verwijst draagt bij aan je rankings binnen zoekmachines. Op lange termijn zullen de links er dus voor zorgen dat je ranking (blijft) toenemen. Link baits zijn een goede SEO techniek omdat je backlinks op een natuurlijke wijze verkrijgt. Ze zullen dus ook meestal een goede ankertekst bevatten.
Nadelen
Tijdrovend: een goede link bait opstellen vraagt tijd en energie. Eens je een goede linkbait hebt opgesteld, kan het wel snel gaan.
Reputatie: wanneer je link bait bepaalde, eerder controversiële onderwerpen bevat, kan dit een nadelig effect hebben op je reputatie. Wees je daar van bewust.