logo

Link bait

Link bait om kliks binnen te halen

Link bait is het online zetten van interessante en goede content met de bedoeling om backlinks van andere websites naar deze content te verkrijgen. Het is dus een manier om aan linkbuilding te doen.

Enkele voorbeelden van link bait:

Het doel van link bait is dus het verkrijgen van backlinks. Het onderwerp van je link bait zal dus enigszins moeten aansluiten bij de interesses van online bloggers of belangrijke websites uit je sector. Probeer een balans en samenhang te vinden tussen het beschrijven van je eigen product of dienst en interessante info die daarmee gepaard gaat.

Link bait is in veel gevallen gewoon echt interessante content die in eerste instantie niet gecreëerd werd om links te vergaren, maar wel om goede en volledige info over een bepaald onderwerp te geven. Deze content wordt dan eigenlijk link bait omdat het mensen aanspreekt die interesse in het onderwerp hebben en daarom jouw artikel delen.

Zo plaats je succesvolle link bait

Het verzamelen van waardevolle backlinks draagt bij aan betere rankings in Google. Daarom wat tips die leiden tot een succesvolle link bait:

1/ een onderwerp dat aanspreekt

Neem als onderwerp iets dat jouw doelgroep aanspreekt of bezighoudt. Je kan daarbij inspelen op de actualiteit maar ook vertrekken vanuit een problematiek die veel lezers ondervinden.

2/ een sterke titel

Een sterke titel is heel belangrijk om op te vallen in de massa. 70% van de lezers bepaalt namelijk aan de hand van de titel of iets al dan niet interessant is. Wanneer je opvalt, zullen meer mensen je artikel lezen en zal het sneller verspreid worden over het internet.

3/ Benadruk de voordelen voor de lezer

Waarom zou een lezer jouw content moeten delen? Content die grappig, nuttig, informatief of controversieel is, zal bijvoorbeeld al meer de moeite zijn om te delen dan inhoud die dat niet is.

4/ Maak het delen eenvoudig

Wanneer de lezer op het punt staat om jouw content te delen, moet je er voor zorgen dat hij dat ook daadwerkelijk kan doen. Van zodra het verspreiden van de content nog maar een beetje moeite kost zal de lezer al snel afhaken en blijft jouw artikel gewoon op zijn oorspronkelijke plaats. Gebruik dus toegankelijke en werkende social media knoppen.

5/ Wees creatief

Zoals al eerder aangehaald wil je opvallen. Wees dus creatief en leef je helemaal uit om eruit te springen met jouw content. Zoek het ook niet te ver. De eenvoudigste ideeën blijken soms het succesvolst.

6/ Een duwtje in de rug

Een echt goede link bait zal vanzelf aan het rollen gaan, maar heeft soms ook gewoon een duwtje in de rug nodig. Breng subtiel je link bait onder de aandacht via social media, forums en andere websites.

Voor- en nadelen

Voordelen

Nadelen

Terug naar overzicht