Meta description is de informatie die je over jouw webpagina geeft aan Google (of andere zoekmachines) en dus ook aan de mogelijke bezoekers van jouw website. Deze informatie is niet zichtbaar op jouw website zelf, maar wordt wel getoond in de zoekresultaten (SERP of Search Engine Results Pages) van Google.
Meta omschrijving in html code
Je kan de meta description uiteraard terugvinden in de code van jouw website. Klik op een willekeurige plaats op de webpagina op de rechtermuisknop en selecteer ‘Paginabron weergeven’. In het <head>-gedeelte staat dan de meta description:
Als je vertrouwd bent met het werken in html-code kan je de meta omschrijving dus rechtstreeks invullen in de code. Bij open source software zoals WordPress wordt de mogelijkheid voorzien om dit via een plug-in in te vullen.
Enkele tips
Hoewel de meta omschrijving door Google niet als rechtstreekse rankingfactor gebruikt wordt, kan het wel een belangrijke tool zijn om mensen te overhalen om jouw website te bezoeken. Het is hetgeen jouw potentiële bezoeker leest vooraleer te beslissen of jouw webpagina mogelijk een antwoord biedt op de gestelde vraag.
Een goede meta description moet dus:
beperkt zijn tot 158 tekens (dus letters en spaties gecombineerd). Een handige tool om dit te controleren is deze van Spotibo. Google laat immers (na experimenten met andere lengtes) slechts dit aantal tekens zien en je wil geen zinnen die slechts gedeeltelijk getoond worden.
geschreven zijn voor je bezoeker en niet voor Google. Omschrijf dus duidelijk en helder waarover jouw webpagina of blog post gaat. Zo vermijd je dat bezoekers meteen wegklikken als ze geen antwoord op hun vraag vinden
een call to action bevatten. Voorbeelden zijn ‘Bestel nu online’, ‘Gratis testperiode’, ‘Lees het hier’,…
uniek zijn. Zorg ervoor dat je voor elke pagina of blog post een goede meta description schrijft. Hoe juister de info, hoe hoger de tevredenheid bij je bezoeker.
Let wel op: de meta description die je zelf schrijft wordt niet altijd weergegeven omdat Google deze soms zelf genereert. Reden hiervoor is dat Google de gebruikservaring van de bezoeker zo goed mogelijk wil maken. Als er uit de content op jouw webpagina een stuk tekst kan gehaald worden dat nauwer aansluit bij de gestelde vraag, dan kan het zijn dat dit stuk als meta description getoond wordt.