Meta description is de informatie die je over jouw webpagina geeft aan Google (of andere zoekmachines) en dus ook aan de mogelijke bezoekers van jouw website. Deze informatie is niet zichtbaar op jouw website zelf, maar wordt wel getoond in de zoekresultaten (SERP of Search Engine Results Pages) van Google.
Je kan de meta description uiteraard terugvinden in de code van jouw website. Klik op een willekeurige plaats op de webpagina op de rechtermuisknop en selecteer ‘Paginabron weergeven’. In het <head>-gedeelte staat dan de meta description:
Als je vertrouwd bent met het werken in html-code kan je de meta omschrijving dus rechtstreeks invullen in de code. Bij open source software zoals WordPress wordt de mogelijkheid voorzien om dit via een plug-in in te vullen.
Hoewel de meta omschrijving door Google niet als rechtstreekse rankingfactor gebruikt wordt, kan het wel een belangrijke tool zijn om mensen te overhalen om jouw website te bezoeken. Het is hetgeen jouw potentiële bezoeker leest vooraleer te beslissen of jouw webpagina mogelijk een antwoord biedt op de gestelde vraag.
Een goede meta description moet dus:
Let wel op: de meta description die je zelf schrijft wordt niet altijd weergegeven omdat Google deze soms zelf genereert. Reden hiervoor is dat Google de gebruikservaring van de bezoeker zo goed mogelijk wil maken. Als er uit de content op jouw webpagina een stuk tekst kan gehaald worden dat nauwer aansluit bij de gestelde vraag, dan kan het zijn dat dit stuk als meta description getoond wordt.