logo

Marketing automation

Marketing automation om conversie te verhogen

Heb jij al eens van marketing automation gehoord? Dit ben je zeker al tegengekomen als consument: je laat iets in het winkelmandje liggen van één van je favoriete webshops en enkele uren later krijg je een e-mail met een extra kortingscode. Of denk maar aan de verschillende e-mails die je krijgt na het downloaden van een interessante whitepaper.

Allemaal krachtige voorbeelden van marketing automation. 

Het is een trending topic, maar pas jij het al toe in jouw bedrijf?

Wat is marketing automation? 

Marketing automation is een combinatie van inbound marketing en content marketing. Het zijn technieken en strategieën om de juiste klanten aan te trekken, op het juiste moment. Het gedrag van je klant (bijvoorbeeld iets in een winkelmandje leggen) triggert een actie in jouw marketing (een automatische e-mail met kortingscode), waardoor de klant tot conversie (een aankoop) overgaat.

Voordelen van marketing automation

Marketing automation is sterk, maar toch is er maar een minderheid van de Belgische bedrijven die er effectief mee aan de slag gaan. Zonde, want zo laten ze heel wat kansen liggen.

Focus op het echte werk van je marketing team

Door bepaalde marketingtaken te automatiseren, krijgt je team meer tijd voor strategisch en creatief werk. Je past technieken toe om de impact van je marketingacties beter te kunnen meten, waardoor je efficiënter werkt en betere resultaten haalt. 

Je klant gaat sneller over tot een aankoop

Marketing automation helpt om heel gericht en persoonlijk naar je klant te communiceren. Je krijgt meer touchpoints waardoor de ervaring met je merk verbetert. 

Wist je dat een prospect gemiddeld 8 tot 10 keer met je merk in contact moet komen om tot een beslissing over te gaan? Met marketing automation kan je dit proces versnellen, want de juiste boodschappen komen bij je prospect terecht op het juiste moment en het juiste kanaal. Salesforce berekende dat bedrijven die marketing automation gebruiken tot 70% snellere koop cycli zien.

Data en buyer persona profiling om je klant persoonlijk aan te spreken

Het gedrag van je prospect toont aan in welke fase hij zit en welk type ‘buyer persona’ hij is. Door slim gebruik te maken van cookies op je website volg jij je prospect tijdens de research fase. Met marketing automation stuur je de juiste boodschap op het juiste moment. Zo kan je je prospect sneller laten converteren tot lead en daarna ook tot klant of zelfs ambassadeur. 

De data die je inzamelt helpt daarnaast ook om grote groepen op te delen in kleinere segmenten op basis van gedrag op je website, het downloaden van formulieren, reactie op je e-mail, etc. Naar deze segmenten kan je dan gerichte acties sturen.

Het gevolg? Minder frustratie van prospecten die irrelevante boodschappen te zien krijgen en meer conversie.

Voorbeelden van marketing automation

Een automatische e-mail naar klanten die iets hebben laten liggen in hun winkelmandje is een klassiek voorbeeld van marketing automation.

Maar denk bij marketing automation bijvoorbeeld ook aan:

Marketing automation verloopt vaak via e-mail, maar er zijn ook strategieën die gebruik maken van sociale media advertenties, SMS, direct mailing per post of dynamische content op een website.

Account based marketing – de B2B versie van marketing automation

Bij account based marketing draai je de typische marketing funnel op zijn kop. Je start niet van een grote groep potentiële klanten om er uiteindelijk slechts enkele over te houden, maar je gaat eerst een strenge selectie maken van ideale klanten. 

Je identificeert de accounts waar je graag mee zou willen samenwerken: bij welke bedrijven heb je de grootste kans op een ‘ja’ en zou je het grootste project kunnen verkopen? Die accounts ga je onderzoeken, je verzamelt contactinfo van beslissers binnen het bedrijf en je start gerichte campagnes op. Van de meest enthousiaste klanten maak je loyale ambassadeurs.

Deze techniek wordt vooral toegepast voor grote projecten, meestal in B2B marketing. In plaats van een hoop individuen uit verschillende bedrijven aan te spreken als mogelijke lead ga je eerst de bedrijven selecteren en dan binnen dit ideale bedrijf alle mogelijke influencers en beslissingsnemers aanspreken. 

Het is een strategie die helemaal aangepast is aan de huidige tijd waarin de potentiële klant eerst zelf research doet en daarna graag persoonlijk wordt aangesproken en geholpen. 

Welke marketing automation tools kan je gebruiken?

Elk CRM-systeem heeft meestal bepaalde marketing automation elementen. Wil je iets verder gaan in de automatisering? Dan kan je best op zoek gaan naar gespecialiseerde software.

Enkele voorbeelden van marketing automation tools:

Stuk voor stuk krachtige programma’s met elk hun eigen kenmerken, sterktes en prijszetting.

360 marketing begeleidt je marketing automation traject

Schakel 360 marketing in om:

Ben je klaar om je bedrijf naar een volgend niveau te brengen? Dan begeleiden we je graag.

Boek hier een volledig vrijblijvend gesprek.

Terug naar overzicht