SERP is de afkorting van Search Engine Results Pages. Dit zijn de volledige pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines (Google, Yahoo, Bing,…) die aansluiten op een zoekopdracht.
Wanneer je dus in bijvoorbeeld Google zoekt op tuinaannemer (= de zoekopdracht of query) krijg je een lijst van websites van tuinaannemers of verwante beroepen (= SERP). Per website wordt een search snippet getoond die de title tag, url en meta description bevat.
Hiernaast worden in de SERP ook advertenties getoond van websites die adverteren op woorden die in de zoekopdracht voorkomen.
De zoekresultaten waarvoor niet betaald werd worden organische zoekresultaten genoemd.
SERP: gevonden worden en opvallen is de boodschap
Uiteraard kunnen bezoekers enkel jouw website vinden als die prominent voorkomt in de zoekresultaten. Het belangrijkste criterium dat door Google gebruikt wordt is de gebruikservaring voor de bezoeker. Door goede content aan te bieden die een antwoord biedt op de gestelde vraag lever je een goede gebruikservaring. Dit wordt door Google opgepikt en beloond.
Natuurlijk moet een potentiële bezoeker ook op jouw website klikken. Je kan op één van de eerste plaatsen in de SERP staan, maar toch weinig kliks krijgen door een slechte titel of meta description. Besteed hier dus voldoende aandacht aan. In ons artikel over de meta description kan je enkele handige tips vinden voor bij het schrijven.